Kamus Bisaya

Kamus Bisaya – Bahasa Melayu
Ruangan Kamus Bisaya dalam Bisaya Sarawak Online ini adalah bertujuan untuk menterjemahkan Bahasa Bisaya kepada Bahasa Melayu, dan disamping itu juga dapat memperkenalkan bahasa Bisaya kepada dunia luar. Diharap ruangan ini dapat dimanfaatkan sepenuhnya sebagai rujukan serta panduan yang berguna kepada pengunjung laman web ini.

Bahasa BisayaBahasa Melayu

  • Jaie – Saya
  • Jati – Kita
  • Ikau, Ijun – Kamu
  • Jelama – Orang
  • Yo’ro – Mereka
  • Tancil – Misalnya/Contohnya
  • Sengaie/selieid – Semua
  • Ite/itey – Ini
  • Ino – Itu
  • A’id – Air
  • Damar – Bulan
  • Manau – Pergi/Jalan
  • Muli – Balik
  • Mikot – Datang
  • Keniab – Semalam
  • Adau Itey – Hari ini
  • Keduan – Lusa
  • Bedudun – Bersembang
  • Betimung – Berhimpun
  • Gayo – Besar
  • Diok – Kecil
  • Onjop – Tidak
  • Kumai – Tadi
  • Kutang – Berhutang
  • Kekimu/Kimu – Perempuan
  • Mianai – Lelaki
  • Indu – Ibu/Emak
  • Yama – Ayah/Bapa
  • Yaki – Datuk
  • Yadu – Nenek
  • Setarie – Adik
  • Kako – Abang/Kakak
  • Ra’at – Jahat
  • Muncoi – Baik
  • Nupi – Mimpi
  • Temidong – Bangun
  • Rat’uk – Jatuh
  • Adang – Jangan
  • Laman – Kandang
  • Mun – Kalau
  • Pongo – Siap
  • Lingkas/Lingkas-lingkas – Cepat/Cepat-cepat
  • Kemuan – Lupa
  • Bilin – Pesan
  • Dalai – Rumah
  • Serambi – Ruang Tamu
  • Abuk – Rambut
  • Dian – Lilin
  • Dondom – Pagi
  • Sorop Adau – Petang
  • Mentu’ong – Malam
  • Siau – Marah
  • Begirak/Girak – Ketawa
  • Gi’ad – Menangis
  • Lasu – Panas
  • Sagit – Sejuk
  • Madau – Tengahari
  • Omos – Peluh
  • Semadui – Berenang
  • Temolop – Menyelam
  • Sanang – Senang/Mudah
  • Susa – Susah
  • Ra’sam – Hujan
  • Tetuo – Orang Tua
  • Bawa/Ngakal – Bohong/Tipu
  • Modop – Tidur
  • Alai – rumah/(tarian)
  • Kapal – Tebal
  • Semuncui – Meniti
  • Lama – Lemah
  • Saboi – Sampai
  • Bawang – Sungai
  • No’bor – Nasi
  • Agas – Beras
  • Likud – Belakang
  • Longon – Tangan
  • Inan – Badan
  • Ontob – Setakat
  • Suang – Banyak
  • Ulu – Kepala
  • Rincak – Riuh
  • Tengalan – Seorang
  • Using – Kucing
  • Rompod – Hujung
  • Untu – Akhir
  • Pu’un – Permulaan/Akar
  • Milik – Menebas
  • Ngat’uk – Menuai
  • Ngakut – Ikat
  • Beguyung – Bergilir-gilir
  • Siau – Marah
  • Saging – Bekas untuk menyimpan beras/barang
  • Sulap – Pondok
  • Kerasik – Pasir
  • Bar’ai – Bayar
  • Nyu’gut – Ikut
  • Isai – Siapa
  • Amas – Emas
  • Ninang – Diasuh
  • Sebonor – Sebenar
  • Iyau – Hidup
  • Laid – Zaman Dahulu
  • Nakau – Mencuri
  • Senabit – Disebut
  • Suat – Terkena/kena
  • Nio – Sana
  • Tio – Sini
  • Turi – Kemudian
  • Potong – Gelap
  • Miang – Terang
  • Saganao – Sehati/Sejiwa
  • Buai – Lama
  • Agu – Baru
  • Temindak – Melompat
  • Kakal – Kekal
  • Mayak Ganao – Gembira
  • Manju – Mandi
  • Mu’pu – Basuh Kain
  • kakun – Tuala
  • kibung – Kelambu
  • Lonok – Gemuk
  • Ngihi – Kurus
  • Motong – Busuk
  • Mukul tali paun – Telefon
  • Adung – Hidung
  • Kabang – Mulut

Saya masih memerlukan sokongan anda untuk mengisi ruangan ini dengan maklumat-maklumat yang berguna. Hantar email ke ph8rick@yahoo.com

60 Responses to “Kamus Bisaya”

  1. Ph8rick Says:

    Any idea anyone? Help me on this thing!

  2. ann Says:

    aku nambah….
    kakun = tuala,
    kibung = kelambu,
    lonok = gemuk,
    ngihi = kurus,
    motong= busuk,
    mukul tali paun =telepon,
    adung = hidung,
    kabang=mulut,
    matai = parai…..hahahahhaha!!!!!!!!! …
    ngintai ku gium idea gik

  3. suG Says:

    hahaha… kan gaham sok namu……
    aho lagi campur dayak ino… hahaha…

    adang no ngaal kamus.. aho dah kamus bisaya..
    kilak njop pure.. hahaha..
    turan saba maya turan serayo njop sama boh,

  4. ann Says:

    njop hal…yg kamus salom te..tuntut jelama sehayo te…..ejaan no sama…tapi sebutan no aho perbezaan kediok…..

  5. bisayaonline Says:

    Terimo kasih namuk kerana update utk aku.

  6. bisayaonline Says:

    Namuk kan Bisaya Palid!

  7. gee Says:

    turuk namuk no sok..
    lain ngal moncoi…ngal ngeruntu jak no..hahahahhaha
    moncoi no jd dayak kau kalek muk..hahahahhaha

  8. ann Says:

    ba..aku nambah gik….umpak aho idea te…

    sada=ikan
    behambat= menjala
    sakop=banjir
    baui=babi
    padas=perahu
    temaie =berak
    begantut =kentut…..harap maklum

  9. gee Says:

    begompop=…antah..bm ni an ar..
    temidong=bangun
    pasak=reput
    temulud=terbang
    temindak=melompat
    ngisi=mengisi
    encakan(hehhehe)= ntahlah dlm bm no..
    ngandor=kecilkan dot dot..
    maling=bepaling
    mi’id=lap
    lemakuk=ntah…pndai2lah gium bm no.
    kepunan=kempunan
    ngilim=(tak leh sebut nma mentua) heheheheh
    ngingkid=gigit
    ngaor=gaul
    nyipak=tendang
    nyumpah=sumpah
    ngerimud=senyum
    nyamak=pijak
    peraga’g=terkejut
    ngu’ut=urut
    ngajar=ajar
    ngulai=buat
    nyambik=betukar

  10. L Says:

    nosorob-tebakar

  11. cayang Says:

    hahahahahahah..kan gaham sok kau ann..
    adiii..duol tenaie ku bgehak dun…aho2 saja bo ann no…

  12. ann Says:

    oit…sayang….agu ikot kau dun……..

  13. ira Says:

    boleh tak someone beritahu smua translation smua jnis warna dari bahasa melayu standard ke bahasa bisaya?

  14. cayang Says:

    hahahahha…agu ikot ku tey tad sadu..wakakakaka…

  15. bisayaonline Says:

    Ira, translation untuk warna dalam bahasa bisaya akan diusahakan..

  16. Dean Says:

    nombor onjop aro lagi ka? nombor pn mesti aro p kamus bisaya ni…….

  17. ketam Says:

    uikk.. xda respon….

  18. yahakof Says:

    kurang lebih saja sama kami sini Bisaya Beaufort

  19. ai law Says:

    ini melayu cina mau kasi tau,aku pun pandai ani tuntut bisaya…ex:begium=mencari,gilat=gatal,begilop=muntah

  20. Highlaner Ranau Says:

    Greetings….Bnyk perkataan yg sama mcm bahasa Dusun (Sabah) .Maksud pun sama.
    yg bawah tu Bisaya–Melayu—Dusun

    Ikau, Ijun – Kamu-ikau/diau
    Ite/itey – Ini—-iti
    * Ino – Itu—-ino
    * Manau – Pergi/Jalan –ma-manau
    * Muli – Balik—muli
    * Mikot – Datang–ru-mikot
    * Keniab – Semalam–konihab
    * Gayo – Besar–gayo
    * Yaki – Datuk—yaki
    * Yadu – Nenek–yodu/yadu
    * Ra’at – Jahat–araat
    * Rat’uk – Jatuh–naratu-jatuh/aratu-nnt jatuh
    * Pongo – Siap-no-pongo
    * Dian – Lilin—dian
    * Mentu’ong – Malam—tumuong
    * Begirak/Girak – Ketawa–koirak
    * Gi’ad – Menangis—mihad
    * Lasu – Panas—lasu
    * Sagit – Sejuk–sogit
    * Temolop – Menyelam—tumolop
    * Sanang – Senang/Mudah—sanang
    * Susa – Susah—susa
    * Ra’sam – Hujan–rasam
    * Modop – Tidur-modop
    * Kapal – Tebal-akapal
    * Semuncui – Meniti—sumunsui
    * Bawang – Sungai—-bawang
    * Likud – Belakang—likud
    * Longon – Tangan—-longon
    * Inan – Badan—-tinan
    * Ulu – Kepala—-tulu
    * Sulap – Pondok—sulap
    * Isai – Siapa—-isai
    * Amas – Emas
    * Laid – Zaman Dahulu—talaid
    * Nakau – Mencuri—manakau
    * Agu – Baru——wagu
    * Kakal – Kekal—kakal
    * Mu’pu – Basuh Kain—memupu
    * Lonok – Gemuk—lunok
    * Adung – Hidung–tedung
    * Kabang – Mulut—–kabang
    sada=ikan—-sada
    pasak=reput———pasa
    temulud=terbang—–tumulud
    temindak=melompat—-tumindak
    mi’id=lap—-pihid

  21. asya Says:

    sapa tahu adat kahwin org bisaya?? limbang ngan beaufort sama ker??

  22. Awang Kuyoh Says:

    Adat kahwin bisaya beaufort/padas lebih terpengaruh dengan budaya Islam. Cuma budaya bergendang seperti gong, corocop/gong kecil,kulintangan dan lain-lain masih terus diamalkan kerana tidak menyalahi syariat Islam. Budaya meng’ucang’ masih diamalkan dan kebiasaannya ia memakan masa hingga sebulan. Cuma ada sedikit pembaziran yang terjadi bila tuan rumah pengantin terpaksa berkikis duit untuk bagi makan dan minum orang yang datang setiap malam kerumah mereka untuk meramai-ramaikan dan bergendang. Kadang-kadang mengganggu jiran-jiran dengan bunyi bising sehingga tengah malam. Belum lagi karaoke dan be’salai’. Tapi be’salai’ lebih kepada upacara berzikir, bermarhaban, qasidah dan seumpamanya dengan memuji-muji kebesaran Allah subhana hu wata’ala. Wallahua’lam.

  23. nunuk ragang Says:

    Kamus yang tenulis itei onjob barapa lurus. Suang tuntut yang tenulis onjob ngam. Adang no nga’al kamus mun njob naie lagi tuntut bisaya. A’an yang tenulis pi sawad itei njob malap alan nalang timo pi jelama luar selain tad bancha bisaya.

  24. Don Says:

    Hello, yang nga’al kamus Bisaya. You need to be carefull the terms or words in bisaya co’s wrong spelling or pronouncesation can means different thing.
    Kutang means a penalty or fine that tuto’o kampung charged to a person with wrong doing or disobey the adat of the Bisaya community.
    – Old people of Bisaya commonly call nginjam but new generation use to say utang.

    Ngulai means disturbe
    Buat – Bisaya say “nga’al”

    kurus – ngiri

    somehow, it a good efford but need to ask tuto’o jati kalau roso noh unjob ngam.

  25. uluntokou Says:

    Maragang-Merah
    Mapurak-Puith
    Maitom,Mairob-Hitam
    Masilau-Kuning
    Matoamow-Hijau
    Perkataan yg mempunyai maksud yg hampir sama:
    1.Taing-taing
    2.Biring-biring
    3.Sangit-sangit
    4.Sangsang-sangsang
    maksudnya sesuatu benda yang tersangkut atau tergantung pada sesuatu tempat.
    Nombor :
    Miso-satu
    Duo-Dua
    Toalo-Tiga
    Apat-Empat
    Limo-Lima
    O’nom-Enam
    Turu-Tujuh
    Walu-Lapan
    Siam-Sembilan
    O’pod-Sepuluh
    Badan Kita-Inan tokou
    O’lu-Kepala
    O’bok-Rambut
    Kadat-dahi
    Tolingo-Telinga
    mato-Mata
    Odong-Hidung
    Kabang-Mulut
    Nipon-Gigi
    Dila-Lidah
    Ajai-Dagu
    Bingal-Pipi
    Liau-Leher
    Laliwa-Bahu
    Kariam-Tangan
    Sadaan-Dada
    Pusod-Pusat
    Tinaie-Perut
    To’bing-pEha
    O’tud-Lutut
    Gakud-Kaki
    Jari-Jari
    Sindulu-Kuku
    Awak-Pinggang
    Ko’tong-Punggung
    sasabuo-Air Kencing
    To’###-sensor
    Bo’###-sensor

    Bahasa ini adalah bagi Bisaya Sabah- Gia ta titi aru nio gia Bisaya Sabah

  26. Ellissa Says:

    1 – sa
    2 – duo
    3 – talu
    4 – apat
    5 – limo
    6 – onom
    7 – tur’u
    8 – balu
    9 – siam
    10 – mopod

  27. scarlet Says:

    how to say i love u in bisaya???help me please….hehehe…. thanx in advance…=)

  28. Jazzy Says:

    bahasa apa tok?xda pun bahasa sarawak cmtok

  29. miasara Says:

    apa maksud toet bagi sabah?

  30. nurul izzati Says:

    sia pun org bisaya tpi x tau mau ckp pa….hahahah

  31. UlunTokouAntatBeaufort Says:

    Ada cadangan ka kalau buat pertemuan atau perayaan yg d sambut bersama antara Bisaya Beaufort(Sabah) and Bisaya Limbang(Sarawak)??? sebab org lain masi xtau kewujudan kaum2 kita tok… hahahaha aro arapan tey? ^^

  32. abui Says:

    wah, thanks. i really need this.. well, since i was transfered here year ag0, (limbang) & yet, all my classmates (ab0ut 80%) are visayan..

    is it true, ngent0ng means l0ok?

  33. vinniemoore Says:

    Hi smua. untuk pengetahun semua. BISAYA SABAH, ASLI BISAYA SABAH YANG ADA DI SABAH SEKARANG
    adalah 100% islam. Kecuali meraka2 yang murtad. Paham? bukan majority islam seperti yang anda tulis. TETAPI KAMI ADALAH 100% ISLAM. ITU LAH BEZA NYA BISAYA SABAH DENGAN BISAYA SARAWAK. Tak pecaya? do your survey from now on.
    siapa yang pandai2 buat statement majority islam tu memang dangkal serta menjengkelkan tahu . Go and find all real bisaya in sabah and ask what their religion is!!! please do not simply write anything that out of your knowledge.

    The Broken Heart Bisaya of SABAH.

  34. vinniemoore Says:

    Hi smua. untuk pengetahun semua. BISAYA SABAH, ASLI BISAYA SABAH YANG ADA DI SABAH SEKARANG
    adalah 100% islam. Kecuali meraka2 yang murtad. Paham? bukan majority islam seperti yang anda tulis. TETAPI KAMI ADALAH 100% ISLAM. ITU LAH BEZA NYA BISAYA SABAH DENGAN BISAYA SARAWAK. Tak pecaya? do your survey from now on.
    siapa yang pandai2 buat statement majority islam tu memang dangkal serta menjengkelkan tahu . Go and find all real bisaya in sabah and ask what their religion is!!! please do not simply write anything that out of your knowledge.

  35. vinniemoore Says:

    Hi smua. untuk pengetahun semua. BISAYA SABAH, ASLI BISAYA SABAH YANG ADA DI SABAH SEKARANG
    adalah 100% islam. Kecuali meraka2 yang murtad. Paham? bukan majority islam seperti yang anda tulis. TETAPI KAMI ADALAH 100% ISLAM. ITU LAH BEZA NYA BISAYA SABAH DENGAN BISAYA SARAWAK. Tak pecaya? do your survey from now on.
    siapa yang pandai2 buat statement majority islam tu memang dangkal serta menjengkelkan tahu . Go and find all real bisaya in sabah and ask what their religion is!!! please do not simply write anything that out of your knowledge.

    The Broken Heart Bisaya of Beafort and Kuala penyu.

  36. vinniemoore Says:

    Hi smua. untuk pengetahun semua. BISAYA SABAH, ASLI BISAYA SABAH YANG ADA DI SABAH SEKARANG
    adalah 100% islam. Kecuali meraka2 yang murtad. Paham? bukan majority islam seperti yang anda tulis. TETAPI KAMI ADALAH 100% ISLAM. ITU LAH BEZA NYA BISAYA SABAH DENGAN BISAYA SARAWAK. Tak pecaya? do your survey from now on.
    siapa yang pandai2 buat statement majority islam tu memang dangkal serta menjengkelkan tahu . Go and find all real bisaya in sabah and ask what their religion is!!! please do not simply write anything that out of your knowledge.

    The Broken Heart Bisaya of Beaufort and kuala penyu

  37. vinniemoore Says:

    Hi smua. untuk pengetahun semua. BISAYA SABAH, ASLI BISAYA SABAH YANG ADA DI SABAH SEKARANG
    adalah 100% islam. Kecuali meraka2 yang murtad. Paham? bukan majority islam seperti yang anda tulis. TETAPI KAMI ADALAH 100% ISLAM. ITU LAH BEZA NYA BISAYA SABAH DENGAN BISAYA SARAWAK. Tak pecaya? do your survey from now on.
    siapa yang pandai2 buat statement majority islam tu memang dangkal serta menjengkelkan. Go and find all real bisaya in sabah and ask what their religion is!!! please do not simply write anything that out of your knowledge.

    How many bisaya u have in sarawak compare to bisaya in sabah@Beaufort@Kuala penyu?

    I am sure Bisaya In sabah has bigger number. majority will be the ruler while the minority need to be careful and mind their words

    The Broken Heart Bisaya of SABAH.

  38. comot Says:

    pa maksud ini?
    noh tamabalut kuh. ponsikou togumu kio, harapon kuh, osonong ko sogi-gisom

  39. Harith Hamid Says:

    Hi,Saudara2 sebangsaku Bisaya, baik di Sarawak, Sabah atau Philipine.
    Hari ini saya merasa senang hati kerana bertemu dengan halaman Bisaya di online.Saya memangnya sejak zaman Awang Alak Betatar keturunan kami bangsa Bisaya. Sebelumnya kita tidak ada nama bangsa tapi disebut bangsa Tenggara kerana kita tinggal di kawasan tenggara Borneo Utara. Yang menjadikan kita bangsa Bisaya ialah Pateh Merbai,Sultan Brunei II(Sultan Ahmad).Kita mesti bangga sebagai Bisaya, kerana itu kita mesti kejar apajua kemajuan supaya tidak ketinggalan dari segi pelajaran, ekonomi dan bilangan penduduk. Kita janganlah merasa diri kita sebasgai lain kerana ugama Islam atau pun Christian. Ugama yang kita anut adalah diimpot dari Luar negeri Semenanjung Arabia dan Palestina(Jerusalem).
    Bisaya sudahpun berada di Tanah Borneo Utara lebih seribu tahun dahulu iaitu di KinaBaatangan.Dari sana Bisaya tersibar ke Teluk Brunei(Puni). Beratus tahun kemudian Bisaya berhirah paksa ke Ilo-Ilo, Panay, Cebu, Negritos dan Palawan. Lama kemudian kita dihijrah paksa ke pedalaman Limbang, Ulu Tutong , Baram , Kuala Penyu, Padas Besar dan Kecil. Yang di Oa

  40. Harith Hamid Says:

    Yang diPadas, Bisaya cepat menerima pengaruh Islam kerana mereka tinggal ditepi2 sungai, pantai. hubungan dgn orang luar lebih mesra.Berlainan dari tempat2 lain seperti ulu2 sungai,
    Oleh itu ugama jangan dijadikan dinding pemisah.Tidak ada
    seorang pun turun dari langit yang pernah melihat shorga dan Neraka. Kita hanya disuruh percaya berdasarkan dalil2,
    itu sahaja. Saurara2ku Bisaya, Bahasa kita memang berubah dan ini berlaku kerana kita tinggal berjauhan.
    Keadan persekiranlah yang berperanan menjadikan kita
    berlainan.
    Harao baca dan belajar sejarah dari Datok Nenek dan buku2 sejarah siapa sahaja yang menulis.
    Terima kasih.

  41. rushy Says:

    i dont have any idea of how to speak in bisaya, but i do want to be fluent in speaking that language since my mom is originated from padas,sabah. and yeah i just dont want that to faded away leave in memories.

  42. siddiq Says:

    apakan maksud angol???

  43. farah Says:

    x byk beza ngan bahasa Bisaya sabah..
    sya pun Bisaya..Bisaya sarawak muslim ke? cz Bisaya Sabah mmg Muslim..nak tya ja

  44. farah Says:

    sebenarnya sya nk blajar bhsa swak..huhu the broken heart bisaya..sabar ko.adai mangit ..mmg la len nya suma ulun mpandai tokou ulun bisaya d sabah ti muslim..mianan antadmu..b4t @ kuala penyu..oku ti antad kp..

  45. vinniemoore Says:

    wow, awu, aku asal kuala penyu :D

  46. vinniemoore Says:

    ya ampun ya tuhan : BACA INI TUAN : 100% orang bisaya di sabah adalah islam , KECUALI mereka yag murtad. kalu bisaya serawak, lain cerita. MAJORITY mereka buak islam. TQ

  47. vinniemoore Says:

    ya ampun ya tuhan : BACA INI TUAN : 100% orang bisaya di sabah adalah islam , KECUALI mereka yag murtad. kalu bisaya serawak, lain cerita. MAJORITY mereka bukan islam. TQ

  48. Mrs. Onesino Cagatin Jr @ Muhammad Khairul Nizam Says:

    my lovely boyfriend and will be my husband also Bisaya Sabah. i love him so much. dalam keluarga besar dia ada 40% bisaya menganut ajaran islam and 60% bisaya menganut ajaran kristian. But they live in happy family n always being peace. Saya orang melayu dr semenanjung malaysia yang amat mencintai bakal suami saya yg berbangsa bisaya. Saya ingin mempelajari bahasa bisaya tanda cinta saya pada bakal suami saya.

  49. aminkotzentvinniemoore007 Says:

    Mrs. Onesino Cagatin Jr @ Muhammad Khairul Nizam Says:
    August 17, 2011 at 11:17 am
    my lovely boyfriend and will be my husband also Bisaya Sabah. i love him so much. dalam keluarga besar dia ada 40% bisaya menganut ajaran islam and 60% bisaya menganut ajaran kristian. But they live in happy family n always being peace. Saya orang melayu dr semenanjung malaysia yang amat mencintai bakal suami saya yg berbangsa bisaya. Saya ingin mempelajari bahasa bisaya tanda cinta saya pada bakal suami saya. <<<>>100% BISAYA sabah adalah ISALAM, KCUALI mereka2 yang murtad. TQ

  50. momogun Says:

    oku tii mantad Tuaran Sabah

  51. momogun Says:

    Bahasa Limbang sama dengan Bahasa Kadazandusun di Sabah la

  52. ronnie ak galau Says:

    bersyukur kepada jentera pengujud laman web komuniti bangsa bisaya kerana mewujudkan laman yang amat memberi manfaat kepada pengetahuan umum.
    mengimbau kembali pada zaman 1940an hingga 1995an dimana sebelum wujudnya laman sesawang ini, begitu jelas komuniti kita sememangnya jarang-jarang dikenali bagi dunia luar. namun sejajar dengan perkembangan pesat teknologi, kita bukan sahaja mampu memperkenalkan komuniti kaum bisaya di serata malaysia malah seanterio benua. pada zaman serba moden ini juga sudah ramai anak jati kaum kita telah berhijrah keluar dari kepompong malah ada juga yang telah menetap di luar negara seperti sweden, denmark dan amerika. negara-negara ini adalah amat asing bagi kaum kita pada zaman terdahulu. sejajar dengan perkembangan minda yang positif juga, anak-anak jati komuniti kaum bisaya juga telah ada yang memegang jawatan-jawatan penting didalam jabatan pentadbiran kerajaan malah diluar negara juga ada yang berjawatan tinggi tanpa kita sedari.
    (namun harus kita ingati sebagai 1 kaum yang minoriti di tanah sarawak : walau dimana pun kita berada, walau setinggi mana pun jawatan dan pangkat kita, limbang adalah tanah tumpah nya leluhur kita. jangan sesekali kita lupa dan alpa)
    sekian terima kasih dan tahniah diucapkan kepada anak-anak, peneraju dan komuniti kaum bisaya kita>>>>>>>>>>>>>>>

  53. Lynn Says:

    saya keturnan bisaya tapi dbesarkan oleh keluarga angkat dBrunei…langsung indak tau bahasa bisaya..harap dgn abiskita mpost sni jaie dpt bahasa bisaya dgn kaka2 n abang2 ..terimaksih

  54. SANETO Says:

    vinniemoore jangan lah emosi sangat. kau seorang Islam bukan? pepatah mengatakan “sabar itu separuh daripada iman”. mungkin mereka yang mengatakan “Bisaya Sabah majoritinya berugama Islam” berdasar apa yang ditulis penulis yang terdahulu. adalah tangungjawap mu untuk membetulkan fakta tersebut kerana orang luar ikut apa yang terlulis di buku, mereka tidak mampu untuk membuat kajian. beritahulah fakta tersebut dengan sopan orang lain akan pandang tinggi padamu dan agama Islam.

  55. SANETO Says:

    Jazzy kau orang mana ag? kalau kau orang Sarawak bagitahu dengan saya — berapa etnik /sukukaum yang terdapat di negeri Sarawak? Yang kau tanya, “bahasa apa tok?xda pun bahasa sarawak cmtok”. ini satu di antara bahasa etnik yang terdapat di Sarawak.

  56. raymanly Says:

    sngkaq kuh njop a’o tuntut bisaya tey kuma…na’ak gena kuh….bisaya maju…

  57. raymanlyconalley Says:

    njop ao jelamak deyh

  58. ramzai Says:

    Salam damai untuk semua bisaya

  59. bisaya pengkalan madang limbang Says:

    adang suang katab…h

  60. atekbhah Says:

    ..ok…boh geh…anjop kujek kujaek suang tuntut nio…


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: